تیم ملی بلاگ

آخرین اخبار تیم ملی

تیم ملی بلاگ

آخرین اخبار تیم ملی

سلام خوش آمدید

شن یانگ چه خبر است؟

به گزارش تیم ملی بلاگ به نقل از "ورزش سه"، تیم ملی ایران جمعه شب تهران را به مقصد چین ترک کرد و صبح شنبه (ساعت 5:30 به وقت تهران و 9 صبح به وقت چین) وارد شهر شن یانگ شد. روز شنبه شهر شن یانگ رطوبت وحشتناکی را سپری کرد. اگرچه دمای هوا مطلوب بود (کمتر از 20 درجه ی سانتی گراد) اما رطوبت هوا در تمام طول روز شنبه نزدیک به 100 درصد بود! هوای ابری و دم کرده این شهر باعث شد تیم ملی اولین جلسه تمرینی خود را در فضای سرپوشیده انجام دهد. یک استراتژی مناسب برای فرار از این رطوبت وحشتناک و پیشگیری از تخلیه انرژی بازیکنان. بازی فردا احتمالا در دمای حدود 23 درجه سانتی گراد و رطوبت 80 درصدی برگزار خواهد شد. این رطوبت بالا اگرچه نسبت به روز شنبه کمتر است اما قطعا می تواند تاثیر منفی بر عملکرد هر دو تیم به ویژه ایران داشته باشد. یکی از سخت ترین شرایطهای محیطی برای رقابت های ورزشی رطوبت نسبی بالاست.

 

در طی ورزش گرمای حاصله  ناشی از فعالیت و تولید انرژی در درون بدن بایستی از طریق فرآیندهای مختلف مانند تبخیر از بدن خارج شود تا ورزشکار بتواند فعالیت خود را با کیفیت مناسب ادامه دهد. در صورتی که این انتقال گرما بین بدن و محیط رخ ندهد این مکانیزم دچار مشکل شده و در نهایت عملکرد ورزشکار افت خواهد کرد. فعالیت در رطوبت بالا وضعیتی است که این مکانیزم انتقال گرما را مختل می کند. در رطوبت بالا، هوا از بخار آب اشباع بیشتری پیدا کرده و اجازه ی انتقال گرما از بدن به هوای محیط را نمی دهد. به این تربیت بدن ورزشکار تحت فشار فیزیولوژیکی شدیدی قرار می گیرد و عملکرد جسمانی، روانی و حتی تکنیکی و تاکتیکی او کاهش پیدا می کند! خبر خوب در مورد بازی فردا اینکه این رطوبت بالا با گرمای شدید همراه نخواهد بود. تیم ما نیز با برنامه ریزی مناسبی که انجام گرفت در اردوی ایتالیا علاوه بر استفاده از امکانات مناسب تا حدودی محیط با رطوبت بالا را تجربه کرد. با این وجود، اگرچه این شرایط هوایی برای هر دو تیم یکسان است اما قطعا تیم چین با توجه به سازگاری بیشتر با این محیط تحت فشار کمتری خواهد بود.  

 

 


 
تیم ملی در یک تصمیم هوشمندانه ابتدا در تهران (روز پنجشنبه) تمرین ریکاوری خود را انجام داد و سپس سفر نسبتا طولانی مدت خود را به سمت چین آغاز کرد. با این روش تیم ملی تقریبا خستگی ناشی از بازی با قطر را سپری کرد و سپس خستگی این سفر را به جان خرید. همچنین به علت اختلاف زمانی سه و نیم ساعته بین تهران و شن یانگ لازم بود تیم ملی چند روزی زودتر در این شهر اسکان یابد تا از نظر زمان بیولوژیکی بازیکنان تطبیق پذیری لازم را داشته باشند. اساسا به ازای هر 1 الی 1.5 ساعت اختلاف زمانی نیاز به 1 روز زمان برای تطبیق پذیری وجود دارد. از آنجائیکه پرواز به سمت شرق بیشتر از پرواز به سمت غرب نیازمند زمان لازم برای تطبیق پذیری است تیم ملی با برنامه ریزی مناسب 3 روز زودتر در شهر شن یانگ حضور یافت تا از این منظر برای روز بازی بازیکنان با مشکل خاصی مواجه نباشد. همچنین برنامه ریزی سفر به نحوی صورت گرفت تا خواب بازیکنان با مشکل کمتری مواجه شود.

 

برای کم کردن اثر رطوبت بالا، کنترل برنامه غذایی و به خصوص برنامه ریزی ویژه برای اشباع بدن بازیکنان از آب کافی (فرآیند Hydration) صورت گرفته است. همچنین استفاده از لباسهای با کیفیت این اجازه را به بازیکنان می دهد تا در طی بازی خستگی کمتری را تجربه کنند. لباسهای بی کیفیت اغلب بخار آب موجود رطوبت بالا را به خود جذب می کنند و پس از گذشت دقایقی بازیکن احساس می کند لباس همچون یک وزنه بر روی تن او فشار می آورد! پرواز چارتر این امکان را به تیم ملی داد تا سفر کوتاه تری داشته باشد و خستگی کمتری را تحمل کند. همینطور پرواز در شب اجازه ی استراحت کافی را به بازیکنان داد تا الگوی خواب آنها تغییر زیادی نکند. با توجه به اختلاف ساعت و پرواز به سمت شرق اگر قرار بود تیم ملی در چند پرواز به چین سفر کند (ابتدا به پکن و سپس به شن یانگ) قطعا خستگی و مشکلات بیشتری را تجربه می کرد. اگرچه به برخی از رفتارهای کارلوس کیروش انتقاد وارد است اما قطع به یقین بزرگترین خدمتی که او به فوتبال ما کرده تلاش بی وقفه برای کسب بهترین امکانات برای تیم ملی بوده است. با ارائه توضیحات فوق متوجه می شویم اصرار کیروش برای داشتن لباس با کیفیت مناسب، پرواز چاتر و امکانات ایده آل برای تیم ملی فقط برای موفقیت تیم ملی بوده است. حال به این چالشها اضافه کنیم که سرمایه گذاری انجام شده در فوتبال چین تیم کنونی آنها را بسیار متفاوت از تیم سال 1998 کرده است. بدون شک امروز آنها در بحث امکانات و سرمایه گذاری از ما بسیار جلوتر هستند و  همه ی این موارد نشان از سختی بازی فردا است.

 

 


 
انتقادات و توقعاتی که پیشکسوتان و علاقه مندان فوتبال در مورد سبک بازی تیم ملی دارند شاید به حق و منطقی باشد اما امروز قطعازمان مناسبی برای مطرح کردن و بررسی آنها نخواهد بود. این مسئله را بایستی در زمان مناسب و به طور دقیق و موشکافانه بررسی کنیم تا به راهکاری معقول و منطقی برسیم. آنچه که امروز مهم است صعود به جام جهانی در شرایط فعلی و بالاخص کسب نتیجه مناسب در بازی سخت فردا است. به این امید که در راستای این برنامه ریزی مناسب، تلاش کادر فنی و بازیکنان، انرژی هوادران تیم ملی، حمایت دولت و فدراسیون چینی ها باز هم مانند گذشته برای ما خوش یمن باشند.

 

 

پوریا جراحی
مربی بدنساز فوتبال


***

دنلود رایگان جدیدترین سریالهای ایرانی و خارجی با لینک مستقیم ایرانسل، همراه اول و رایتل از سریالها پلاس

دنلود رایگان جدیدترین سریالهای ایرانی و خارجی با لینک مستقیم ایرانسل، همراه اول و رایتل از سریالها پلاس

دنلود رایگان جدیدترین سریالهای ایرانی و خارجی با لینک مستقیم ایرانسل، همراه اول و رایتل از سریالها پلاس

دنلود رایگان جدیدترین سریالهای ایرانی و خارجی با لینک مستقیم ایرانسل، همراه اول و رایتل از سریالها پلاس

***

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

باشگاه هواداران تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت های آسیا 2023 قطر
حامی تیم ملی ایران - جدیدترین و بروز ترین وبلاگ حمایتی از تیم ملی ایران در جام ملت های آسیا 2023 قطر